بربال شيعه

فوکویاما در کنفرانسی که در اورشلیم برگزار شد به ترسیم اندیشه ی سیاسی شیعه پرداخت. او در این کنفرانس که بازشناسی هویت شیعه نام داشت می گوید: "شیعه پرنده ای است که افق پروازش خیلی بالاتر از تیرهای ماست، پرنده ای است که دو بال دارد. یک بال سبز و یک بال سرخ". این مطالب را وی در سال 1365 می گوید و ادامه می دهد: "بال سبز این پرنده همان مهدویت و عدالت خواهی اوست. چون شیعه در انتظار عدالت به سر می برد، امیدوار است و انسان امیدوار هم شکست ناپذیر است. نمی توانی کسی را تسخیر کنی که مدعی است فردی خواهد آمد که در اوج ظلم و جور، دنیا را پر از عدل و داد خواهد کرد. بال سرخ شیعه، شهادت طلبی است که ریشه در کربلا دارد و شیعه را فنا ناپذیر کرده است. شیعه با این دو بال افق پروازش خیلی بالاست و تیرهای زهرآگین سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی و... به آن نمی رسد". آن نقطه که خیلی اهمیت دارد بعد سوم شیعه است که می گوید: "این پرنده زرهی به نام ولایت پذیری بر تن دارد که او را شکست ناپذیر کرده است". فوکویاما معتقد است: "ولایت پذیری شیعه که براساس صلاحیت هم شکل می گیرد، او را تهدید ناپذیر کرده است".

وی در توضیح فناپذیری شیعه می گوید: "شیعه با شهادت دو چندان می شود. شیعه عنصری است که هر چه او را از بین ببرند بیشتر می شود". و جنگ ایران و عراق را مثال می زند.

وی پس از پایان جنگ یک مهندسی معکوس برای شیعه و یک مهندسی صحیح برای خودشان نوشت. وی نظریه ای با عنوان "میکروپولتیک میل ها و میکروفیزیک قدرت" ارائه می دهد و می گوید برای پیروزی بر یک کشور باید میل مردم را تغییر دهیم. اگر میل مردم از شهادت طلبی، ایثار، جوانمردی و ده ها عاملی که به عنوان فرهنگ شکل گرفته است به رفاه طلبی، غربزدگی و... تغییر نیابد مانند این است که آب در هاون می کوبید. این میل ها هم تغییر نمی کنند مگر اینکه ارکان یک قدرت از آن حمایت کنند. وی راه برخورد با این جریان را تضعیف ولایت فقیه می داند. فرایند «فروپاشی ایدئولوژیک» در پروژه ی «ناتوی فرهنگی» یک اصل بنیادین دارد که در هر دوره ی تاریخی به شکلی ظهور می کند. او کلید این فروپاشی را «نابودی روحیه ی مقاومت» می داند. فوکویاما در آن کنفرانس اسرائیلی، «سینما» را یکی از ابزارهای این تئوری نامید و از سینمای هالیوود خواست تا در تولیداتش به خلق فرهنگی جایگزین برای اسلام بیندیشد. وی می گوید: "اگر تواانستید ولایت فقیه را بزنید بلافاصله پرنده ی شیعه افت می کند و سقف پروازش کاهش می یابد. آنوقت میکروپولتیک میل های شما، اثر می کند. چنین جامعه ای از درون فرو می ریزد بدون این که یک تیر شلیک کنید. اگر ولایت فقیه را زدید در گام بعدی، شهادت طلبی شیعه را به رفاه طلبی تبدیل کنید. اگر این دو را زدید خود به خود اندیشه ی مهدویت از جامعه ی شیعه رخت بر می بندد و لاابالی گری ها و اباحه گری ها در جامعه گسترش می یابد.

در ادامه می گوید: "شما بیایید برای غرب هم امام زمان و کربلا و ولایت فقیه بتراشید". برای این کار او مکتب جدیدی به نام «اوانجلیس» عرضه کرد که قدمتش به 1989 بر می گردد. یعنی 6 ماه پس از نظریه ی جدید جناب فوکویاما.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 8 آبان 1391برچسب:, | 16:2 | نویسنده : reza |
  • سیتی جاوا
  • قالب وبلاگ